Když vývoj dítěte komplikují primární reflexy, existuje řešení

06.02.2025

Poruchy autistického spektra, ADHD, dysfázie nebo poruchy učení jsou potíže, které trápí čím dál víc rodin s dětmi a které velmi negativně ovlivňují kvalitu jejich života. Příčinou přitom mohou být podle odborníků přetrvávající primární reflexy, se kterými lze poměrně snadno pracovat.

Odborníci popisují primární reflexy jako novorozenecké reflexy, které jsou životně důležité pro první týdny života, například aby se miminko neudusilo, ale aby se také leccos naučilo. Vytvářejí určité pohybové vzorce, kdy celé tělo reaguje na všechny podněty. Když se kupříkladu novorozenec na něco podívá, zkouší zvednout hlavičku a celé tělo je v akci. Mozek vysílá do organismu signály, kterými ho ovlivňuje a ovládá a sám se přitom vyvíjí.


Mozek se vydal oklikou

Když se mozek vyvine, tak by vyšší mozková centra měla primární reflexy potlačit, ty by měly postupně slábnout, až úplně vymizí. U některých dětí se ale stane, že určitou fázi , například lezení, přeskočí. Jde o varovný signál, že se našel nějaký náhradní způsob, jak se dostat do stoje a tudíž nedošlo k přímému potlačení primárních reflexů. Představme si to jako dálnici k mozku, aby dokázal reflexy"vypnout". On to ale udělá klikatou cestičkou, taky se sice dostane do dalšího stádia, ale ne optimálně. Dojde k tomu pomaleji a především chybí ono "vypnutí". Najednou jsou tu dvě centra, která chtějí rozhodovat a vzniká problém. Děti mají potíže se soustředěním, s hrubou a jemnou motorikou. Často vnímají úplně všechno, co se kolem nich děje, jsou všemi vjemy přetížené a situaci řeší dvěma způsoby – buď začnou být hyperaktivní, aby ze sebe dostaly stres, nebo se naopak uzavřou do sebe a raději nevnímají nic, aby nemusely vnímat všechno.


Druhá šance díky neuro-vývojové stimulaci

Problém se projeví nejpozději s nástupem do školy, kdy se po dětech začne vyžadovat soustředění a klid ve školní lavici. Pro řešení těchto potíží využívají odborníci metodu neuro-vývojové stimulace, patřící do kategorie psychomotorických terapií. Jde o jednoduchá fyzická cvičení, která napodobují pohyb vyvolaný primárními reflexy u šesti až devítiměsíčního dítěte. Tím dáváme mozku druhou šanci , aby se naučil správně kontrolovat fungování těla. Cviky zaberou několik minut, rodiče si je snadno osvojí, ale musí se provádět pravidelně každý den . Program trvá 9 až 12 měsícův a pravidelnost je klíčová.


Dětský vývoj jako strom

Speciální pedagožka a fyzioterapeutka Marja Volemanová z Institutu Cortex Academy, která je autorkou a lektorkou kurzů Neuro-vývojové stimulace NVS Pohybem vysvětluje. "Vývoj dítěte si můžeme představit jako strom, jehož kořeny spočívají v narození a okamžicích po něm. Správný psychomotorický vývoj tvoří kmen a větve, koruna je výsledkem spolupráce mozkových hemisfér a smyslových a emocionálních schopností. Se školními dovednostmi, řečí, správným držením těla a koordinací pohybů sklízíme plody našeho 'stromu'. Pokud nemá pevné kořeny, nemůže správně růst".

Jak poznáme u dítěte přetrvávající primární reflexy:

  • Problémy s řečí a artikulací
  • Problémy s držením těla
  • Psychická labilita
  • Přecitlivělost na světlo a/ nebo zvuky
  • Problém naučit se číst a/nebo psát
  • Problémy s koordinací

Podrobné informace o neuro-vývojové stimulaci najdete na Neuro-vývojová stimulace.